Het belang van een goed ontbijt voor sport en fitness

Iedereen heeft vast wel eens gehoord dat “ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.” Er is echter veel discussie gaande in de wetenschappelijke gemeenschap. Over hoe voordelig ontbijt is voor de energiebalans en het behoud van het gewicht.

Hoewel het ontbijt zelf niet de enige factor is die bijdraagt aan het behoud van het gewicht. Het weglaten of het verbruik ervan bevordert wel een reeks fysiologische reacties die het lichaamsgewicht kunnen beïnvloeden.

Onderzoek naar ontbijt

Tot op heden is het onderzoek naar het effect van het ontbijt op het gewicht tegenstrijdig.

Sommige studies hebben aangetoond dat het eten van ontbijt een verhoogde verzadiging en lichamelijke activiteit bevordert. Dat betekent een verminderd lichaamsgewicht en BMI. En een verbeterde regulatie van de hongerhormonen.

Anderen hebben aangetoond dat het eten van het ontbijt een onbeduidend en potentieel negatief effect heeft op de totale dagelijkse inname.

De factoren van invloed zijn de samenstelling van de macronutriënten, de calorie-inname en de hormonale reacties. Deze kunnen bijdragen aan de inconsistente relaties die worden waargenomen tussen de energiebalans en het ontbijt.

ontbijt voor sport en fitness

Is ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag?

Studies geven niet één duidelijk antwoord op de vraag “is ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag”?

Het antwoord hierop hangt uiteindelijk af van jouw persoonlijke doelstellingen. Zo kan een goed ontbijt bijdragen aan jouw fitnessdoelen of kan het jouw doelen juist in de weg zitten.

Als jij bijvoorbeeld graag in de ochtend traint, is een gezond licht ontbijt een prima keuze. Dit voorziet jou van voldoende energie om zo jouw workout te bevorderen.

Daarnaast, als jij graag wilt afvallen kan het overslaan van ontbijt jouw helpen om jouw totale calorie-inname van de dag de verminderen.

Fitness-plan voor afvallen

Uiteindelijk komt afvallen neer op jouw totaal aantal geconsumeerde calorieën, het maakt in dit opzicht niks uit wanneer jij eet. Dus als het ontbijt overslaan het voor jou makkelijker maakt om jouw dagelijkse calorieën omlaag te krijgen, is het zeker aan te raden om dit te doen!

Of je nou ontbijt eet of niet, zorg ervoor dat dit in je totale fitness-plan past om en dat het positief bijdraagt aan jouw specifieke doelstellingen.

Fitness-plan voor afvallen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.