Voorbeeld van een sportende man

De beste tijd om te sporten? Bestaat dat dan?

Als je aan trainen denkt, concentreer je je waarschijnlijk alleen op de inhoud ervan: welke oefeningen ga ik vandaag doen? Het is van belang om te weten wat je gaat trainen, maar je kunt ook nadenken over op welk moment je gaat trainen. Timing wordt vaak onderschat, terwijl dit juist erg belangrijk is.

Hieronder zal ik je vertellen hoe jij erachter komt wat de beste tijd is om te gaan sporten. Onthoud dat de manier waarop je sport ook van belang is. Vandaag gaan we alleen in op de beste tijd. Voor dit artikel heb ik gebruikgemaakt van een onderzoek.

In de ochtend: mannen die bezig zijn met gewichtsverlies

Onderzoek suggereert dat ’s ochtends trainen kan helpen bij het afvallen. Hiervoor zijn twee redenen.

Uit onderzoek blijkt dat je bij de trainingen vóór je ontbijt het meeste vet verbrandt. In dat geval verbrand je namelijk lichaamsvet en niet je ontbijt. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat ’s ochtends trainen er ook voor zorgt dat je eetlust gedurende de dag onder controle blijft. Doordat je meer calorieën verbrand en minder calorieën inneemt, zul je gewicht verliezen.

Jongen die gewichtsverlies heeft

In de middag/vroeg in de avond: het behalen van prestaties

Als het je doel is om groter, sterker en sneller te worden, dan moet je volgens het onderzoek je trainingen in de middag of vroege avond plannen. Dit is waarom:

Verhoogde lichaamstemperatuur verbetert de prestaties

Je lichaamstemperatuur stijgt gedurende de dag en piekt tussen 14.00 uur en 18.00 uur. Een verhoogde lichaamstemperatuur heeft verschillende voordelen die je helpen bij het behalen van prestaties. De voordelen zijn:

  • Je spieren en pezen worden losser gedurende de dag. Hierdoor kun je je makkelijker bewegen en je oefeningen goed uitvoeren.
  • Het is nog niet druk op de sportschool. De scholieren en 9-5 werknemers zijn er (gelukkig) nog niet
  • De suikerstofwisseling houdt de bloedsuikerspiegel op peil. Hiermee regelt het lichaam de bloedvorming en de opslag van koolhydraten. Suikers leveren vooral de energie die nodig is voor de cel-functies, waaronder de spiercel functie. Als je in de middag traint, heb je voldoende suikers die helpen bij het behalen van je prestaties.
  • In de middag is je reactietijd snel en je hartslag en bloeddruk laag. Hierdoor verhoog je je prestaties en verminder je de kans op letsels.

Wordt je slaapritme verstoort door laat te sporten?

Verschillende berichten, wetenschappelijke artikelen en andere deskundigen vermelden dat als je minder dan vier uur voordat je gaat slapen traint het je slaap zou kunnen verstoren. De reden hiervoor is dat lichaamsbeweging de lichaamstemperatuur en de hartslag verhoogt. Daarnaast krijgt het zenuwstelsel signalen dat je spieren actief zijn. Aan de andere kant heeft een meta-analyse uit 2018 aangetoond dat sporten tot een uur voor het slapengaan geen invloed heeft op de slaapritme.

Je zult moeten experimenteren om te zien hoe sporten of dit voor jou van toepassing is.

Mijn ervaring met ochtend- en middag sporten

Iedereen heeft zijn eigen manier van sporten. Mijn training heeft elk jaar een andere ritme. De sporten die ik uitoefen zijn voetbal, crossfit en calisthenics. Als je met voetbal het senioren niveau bereikt, dan beginnen je trainingen rond 20:00. Daar staat tegenover dat ik een wedstrijd op zondagochtend heb. Crossfit en calisthenics hebben mij de optie gegeven om het tijdstip zelf te kiezen. Tot op heden plan ik mijn trainingen na het werk. Op deze manier eindig ik mijn werkdag met lichaamsbeweging. Hierdoor heb ik de avond vrij voor eigen invulling.

Echte verbetering in prestaties zijn mij opgemerkt met het trainen in de middag. Mijn lichaam voelt gewoon opgewarmd en klaar om te gaan in vergeleken met trainen in de ochtend. Ik heb geen statistische bewijs dat mijn prestaties zijn verbeterd sinds ik de overstap heb gemaakt. Misschien dat het CBS dit wilt bijhouden. Voor mij is de beste tijd om te sporten in de middag.

Jongen die de beste tijd sport

Jij bepaalt de beste tijd om te sporten

Als je doel is om af te vallen, stelt het onderzoek voor om ’s ochtends te trainen. Is je doel is om je prestaties te verhogen, dan stelt het onderzoek voor om in de middag te trainen.

Het belangrijkste is dat je regelmatig blijft trainen en experimenteert met je trainingsschema. Kijk naar wat voor jou werkt en hoe jij je doel kunt bereiken. Denk hierbij aan hoe je jezelf voelt met de schema die je hebt en houd je daaraan. Op die manier blijf je consequent en laat je het toe om verbetering te zien.

Wil je meer informatie over het Forever Men blog? Check dan forevermen.nl!

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] goed uit. Mocht je een specifiek doel hebben met sporten (afvallen, aankomen) dan kun je ook deze blog lezen over de beste tijd om te […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.